FANDOM

Baśnie barda Beedle'a
Bbb
Tytuł oryginalny The Tales of Beedle the Bard
Autor Joanne Rowling
Cykl Harry Potter
Tematyka fantastyka
Data premiery światowej i wydawnictwo 13 grudnia 2007 (wersja odręczna, limitowana)

4 grudnia 2008 (wersja do sprzedaży detalicznej), Children’s High Level Group

Data premiery polskiej i wydawnictwo 6 grudnia 2008, Media Rodzina
Tłumaczenie polskie Andrzej Polkowski
Baśnie barda Beedle'a - lektura dodatkowa do serii Harry Potter napisana przez J.K. Rowling.

Historia książkiEdytuj

Książka Baśnie barda Beedle’a została napisana w 2007 roku, już po zakończeniu prac nad ostatnią częścią przygód Harry’ego Pottera. Oprócz czterech baśni wymienionych w powieści, znalazła się tam piąta, zatytułowana Włochate serce czarodzieja. Początkowo powstało tylko siedem egzemplarzy książki. Wszystkie są manuskryptami napisanymi i ilustrowanymi własnoręcznie przez autorkę. Książka jest oprawiona w skórę, ozdobiona srebrnymi okuciami i kamieniami półszlachetnymi. Sześć z nich Rowling podarowała osobom, które według niej miały duży wpływ na powstanie serii książek o Harrym Potterze, siódma natomiast wystawiona została na aukcję.

Jak mówi Rowling: Miał to być wyraz podziękowania sześciu kluczowym osobom, bez których Harry Potter nigdy by się nie narodził albo nie byłby taki sam. Autorka przyznała ponadto, że uważa pisanie tej dodatkowej książki za przydatne: To był wspaniały sposób, aby się pożegnać. To jest jak wynurzenie się po głębokim skoku do wody. Książka nie jest o Harrym, Ronie i Hermionie, ale pochodzi z tego samego świata. Nie spodziewałam się, ale okazało się to w pewnym sensie lecznicze. Dobry sposób na to, by się pożegnać.

Licytacja ostatniego egzemplarza Baśni barda Beedle’a odbyła się 13 grudnia 2007 roku w londyńskim domu aukcyjnym Sotheby’s. Najwyższą kwotę, 1 950 000 funtów, za pośrednictwem agenta z firmy Hazlitt, Gooden & Fox, wylicytowała spółka Amazon.com, specjalizująca się w handlu internetowym. Na aukcji padł potrójny światowy rekord ceny – za manuskrypt żyjącego pisarza, książkę dla dzieci oraz książkę J. K. Rowling. Pieniądze uzyskane z licytacji przekazane zostały The Children’s Voice, fundacji charytatywnej, której współzałożycielką jest Rowling.

31 lipca 2008 w Amazon.com pojawiła się informacja, że książka trafi do sprzedaży detalicznej. Zysk ze sprzedaży książek zostanie przekazany organizacji The Children’s High Level Group.

Premiera książki miała miejsce 4 grudnia 2008 roku, zaś w Polsce dwa dni później. Wydawcą książki w Polsce jest Media Rodzina. Książka wydana została w twardej oprawie. Pierwszy polski nakład książki wynosił 45 tysięcy egzemplarzy.

OpowiadaniaEdytuj

  1. Czarodziej i skaczący garnek (The Wizard and the Hopping Pot)
  2. Fontanna Szczęśliwego Losu (The Fountain of Fair Fortune)
  3. Włochate serce czarodzieja (The Warlock's Hairy Heart)
  4. Czara Mara i jej gdaczący pieniek (Babbitty Rabbitty and her Cackling Stump)
  5. Opowieść o trzech braciach (The Tale of the Three Brothers)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki