Wikia

Książkopedia

Bracia Lwie Serce

Komentarze0
657stron na
tej wiki
Bracia Lwie Serce
Bracia lwie serce.jpg
Tytuł oryginalny Bröderna Lejonhjärta
Autor Astrid Lindgren
Tematyka fantastyka
Data premiery światowej i wydawnictwo 1973
Data premiery polskiej i wydawnictwo 1985, Nasza Księgarnia
Tłumaczenie polskie Teresa Chłapowska
Ekranizacja 1977
Bracia Lwie Serce (szw. Bröderna Lejonhjärta) – powieść przygodowa z elementami baśni, wydana w 1973 przez cieszącą się już wówczas międzynarodową sławą szwedzką pisarkę Astrid Lindgren. Książka przyjęta została krytycznie, gdyż pisarka zmierzyła się w niej z tematem śmierci, trudnym do poruszenia w literaturze dla dzieci, w sposób, który wzbudził wiele kontrowersji.

Opis fabułyEdytuj

Akcja książki rozgrywa się w dwóch światach, w rzeczywistości i w fantastycznej krainie Nangijali. Bohaterami są bracia, 9-letni Karol i 13-letni Jonatan Lew. Karol ciężko choruje, a jego starszy brat opiekuje się nim i pociesza, że po śmierci trafia się do zaczarowanej Nangijali. Podczas pożaru domu ginie Jonatan, ratując młodszego brata. Bohaterski chłopiec zostaje nazwany Lwim Sercem, na cześć szlachetnego króla Ryszarda Lwie Serce. Karol nazywany był przez brata Sucharkiem. Karol obwinia się o jego śmierć, niecierpliwie wyczekując chwili, kiedy będzie mógł dołączyć do Jonatana. Pewnego dnia do zapłakanego Karola przylatuje śnieżnobiała gołębica, zostawiając adres w Dolinie Wiśni w Nangijali, gdzie czeka na niego starszy brat. Podczas pewnej nocy Karol czuje się zupełnie inaczej niż zwykle. Zostawia więc przed snem kartkę dla swojej mamy: "Nie płacz mamusiu, zobaczymy się w Nangijali!" Pozostała część powieści rozgrywa się w zaczarowanej krainie. Chłopcy, szczęśliwi, ze są znów razem, przeżywają tam miłe chwile i wiele przygód. Jednak nawet ta zaczarowana kraina nie jest wolna od zła. W Dolinie Dzikich Róż, sąsiadującej z Doliną Wiśni, rządzi okrutny władca Tengil, który z pomocą groźnego smoka Katli uczynił z jej mieszkańców niewolników. Jonatan wyrusza do Doliny Dzikich Róż z misją odbicia Orwara, przywódcy walki skierowanej przeciw rządom Tengila. Karol podąża w tajemnicy za bratem, obawiając się, że może go ponownie stracić. Wspólny wysiłek chłopców i mieszkańców kończy się sukcesem. Jonatan ponownie poświęca swoje życie, a Karol podejmuje decyzję, że zginą obaj, aby razem pojawić się w krainie Nangilimie. Powieść Astrid Lindgren porusza tematy samotności i lęku przed śmiercią, a także dotyka problemu odpowiedzialności oraz dorastania do marzeń. Jest jedną z niewielu książek skierowanych do dzieci, w której czytelnicy mogą znaleźć odpowiedź na pytanie o sprawy ostateczne.

Inne wydaniaEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki