FANDOM

Harry Potter i więzień Azkabanu
Więzień azkananu
Tytuł oryginalny Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Autor Joanne Rowling
Cykl Harry Potter
Tematyka fantatyka
Data premiery światowej i wydawnictwo 8 lipca 1999, Blomsbury Publishing
Data premiery polskiej i wydawnictwo 31 stycznia 2001, Media Rodzina
Tłumaczenie polskie Andrzej Polkowski
Ekranizacja jest
Wiezień

Okładka wydawnictwa Bloomsbury Children's Books

Harry Potter i więzień Azkabanu - książka wydana w 1999 roku, trzecia część bestsellerowej serii J.K. Rowling.

Krótkie streszczenieEdytuj

Harry Potter zaczyna swój trzeci rok nauki w Hogwarcie. Właśnie z Azkabanu ucieka Syriusz Black, seryjny morderca. Wszędzie pałętają się strażnicy Azkabanu, dementorzy, na których widok Harry mdleje. Harry pada przez to ofiarą różnych docinek. Potter zaczyna naukę obrony przed stworami u profesora Lupina. Dementorzy żywią się dobrymi wspomnieniami, a przypominają te straszne, złe. Ponieważ Harry przeżył więcej złego niż przeciętny uczeń, dementorzy gorzej na niego działają. Po wielu próbach i ćwiczeniach chłopak opanowuje zaklęcie odpychające dementory, zaklęcie Patronusa. Fred i George przekazują Harry'emu magiczną mapę Huncwotów, która przedstawia Hogwart. Podczas któregoś wypadu do Hogsmeade, magicznej wioski chłopak dowiaduje się, że Syriusz był największym przyjacielem Jamesa Pottera i ojcem chrzestnym Harry'ego. Chłopak jeszcze bardziej boi się Blacka, ponieważ zdradził jego rodziców i postanowił przyłączyć się do Czarnego Pana. Podobno poszukuje właśnie Harry'ego. W jedną wiosenną noc pod koniec roku szkolnego chłopak wraz z przyjaciółmi dowiaduje się wszystkiego. Syriusz jest niewinny, wrobiony w zabójstwo. Potterów zdradziła rzekoma ofiara Blacka, Peter Pettigrew, który na prawdę był śmierciożercą i szczurem Rona Parszywkiem. Remus Lupin był wilkołakiem. Gdy już mają złapać Pettigrewa ten zamienia się w szczura i znika korzystając z okazji: Lupin właśnie się przemieniał w wilkołaka. Syriusza złapano i już mieli go zabić kiedy nadleciał z pomocą na hipogryfie Harry i Hermiona. Dokonali tego za pomocą zmieniacza czasu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki