FANDOM

Koń i jego chłopiec
Koń i jego chłopiec
Tytuł oryginalny The Horse and His Boy
Autor C.S. Lewis
Cykl Opowieści z Narnii, tom 5
Tematyka fantastyka
Data premiery światowej i wydawnictwo 1954
Data premiery polskiej i wydawnictwo 1987, Instytut Wydawniczy Pax
Tłumaczenie polskie Andrzej Polkowski
Koń i jego chłopiec - piąta część Opowieści z Narnii C.S. Lewisa.

StreszczenieEdytuj

Akcja książki rozgrywa się w Narnii, Archenlandii i Kalormenie za czasów Piotra, Zuzanny, Edmunda i Łucji. Głównym bohaterem jest mieszkający w Kalormenie i przygarnięty przez rybaka Arszisza Szasta. Pewnego dnia do ich chatki przybywa jeden z kalormeńskich wielmożów, Tarkaan Anradin i chce kupić Szastę od Arszisza. Chłopiec przez przypadek podsłuchuje ich rozmowę i postanawia uciec na koniu Anradina. Okazuje się iż rumak o imieniu Bri (jego pełne imię to Brihy-hinny-brinny-huhy-haaah) jest mówiącym koniem i pochodzi z Narnii. Tam też obaj planują uciec. Podczas ucieczki, uciekając przed lwem, spotykają innych uciekinierów. Są to: Tarkiina Arawis na swej mówiącej klaczy Hwin. Arawis, choć pochodzi z kalormeńskiej arystokracji, ucieka przerażona czekającym ją małżeństwem ze starym wezyrem Ahosztą.

Koń i jego chłopiec2
Dotarłszy do Taszbaanu bohaterowie zostają rozdzieleni - Arawis trafia na dwór królewski, gdzie staje się świadkiem wojennych planów Tisroka, zaś Szasta będąc sobowtórem i, jak się później okaże, bliźniakiem archenlandzkiego księcia Korina, ląduje w kwaterze narnijskich gości Tisroka. Po pewnych perypetiach Szasta i Arawis uciekają przez pustynię, chcąc ostrzec władcę Archenlandii, króla Lunę przed atakiem Kalormenu. Po drodze znów napada ich lew. Kiedy Arawis i Hwin są już w zasięgu jego pazurów, Szasta mężnie staje w ich obronie.

Ranna Arawis i konie znajdują schronienie u pustelnika, a Szaście udaje się ostatecznie zaalarmować Lunę przed atakiem Rabadasza. Kulminacyjnym momentem jest spotkanie Szasty z tajemniczym Głosem, którym okazuje sięAslan. To on towarzyszył mu przez całe życie, także w czasie ucieczki z Kalormenu, powodując spotkanie z Arawis i Hwin, broniąc Szasty na pustyni oraz przyspieszając bieg koni, dzięki czemu Archenlandia została w porę ostrzeżona.

Dzięki poświęceniu bohaterów kalormeńczycy zostali rozgromieni, a Rabadasz schwytany. Luna odsłania Szaście jego prawdziwą tożsamość: ma na imię Kor i jest jego synem, starszym o kilka minut bratem Korina. Jako pierworodny zostaje następcą tronu. Arawis osiada w Archenlandii, a z czasem zostaje żoną Kora.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki