Fandom

Książkopedia

Ostatnia bitwa

754strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Ostatnia bitwa
Ostatnia bitwa.jpg
Tytuł oryginalny The Last Battle
Autor C.S. Lewis
Cykl Opowieści z Narnii, tom 7
Tematyka fantastyka
Data premiery światowej i wydawnictwo 1956
Data premiery polskiej i wydawnictwo 1989, Instytut Wydawniczy Pax
Tłumaczenie polskie Andrzej Polkowski
Ostatnia bitwa - siódma część Opowieści z Narnii C.S. Lewisa.

StreszczenieEdytuj

Julia i Eustachy zostają wezwani do Narnii by pomóc zaprowadzić pokój królowi Tirianowi, ponieważ zaczęła tam rządzić się podstępna małpa zwana Krętaczem. Ubiera osła Łamigłówka w skórę lwa i każe mu udawać Aslana. Dla własnego zysku sprowadza Kalormeńczyków, pozwalając na wyręb mówiących drzew i sprzedawanie mieszkańców Narnii jako niewolników. Do tego stopnia mąci wszystkim narnijczykom w głowach, iż mówi im, że Tasz (bóstwo Kalormeńczyków) i Aslan (władca Narni) są jedną osobą.

Ostatnia bitwa2.jpg
Julia i Eustachy pomagają Tirianowi w walce z Krętaczem i Kalormeńczykami. Jednakże wpadają w pułapkę i podczas krwawej bitwy zostają wrzuceni do stajni, która miała zostać podpalona, jako ofiara dla Tasza. Po swojej śmierci spotykają wszystkich swoich nieżywych przyjaciół włącznie z Piotrem, Łucją, Edmundem, profesorem Digorym i ciocią Polą. Oglądają koniec Narnii. Aslan zwołuje wszystkie stworzenia. Wszyscy muszą spojrzeć w oczy Aslanowi. W przypadku niektórych z nich "wyraz twarzy zmienił się nagle okropnie: pojawiły się nienawiść i przerażenie. Trwało to ułamek sekundy i nagle przestały być MÓWIĄCYMI zwierzętami - stały się ZWYKŁYMI zwierzętami. I wszystkie stworzenia, które spojrzały na Aslana w ten sposób, zboczyły w prawo - czyli na lewo od niego - i znikły w jego wielkim, czarnym cieniu." Inne stworzenia"spojrzały w twarz Aslana z miłością, choć niektóre z lękiem", znajdując schronienie w stajni, która okazuje się wejściem do krainy Aslana.

W czasie wędrówki zdają sobie sprawę, że kraina, w której się znajdują, to Narnia, lecz inna, bardziej prawdziwsza, której tamta pierwsza była tylko cieniem. Klejnot podsumowuje to w słowach: "! To jest moja prawdziwa ojczyzna! To dlatego kochaliśmy starą Narnię, że czasami przypominała tę." Dzieci spotykają Aslana, który mówi im, że ich przeniesienie do Narnii powiązane było z wypadkiem kolejowym i ich śmiercią. Są w raju, który jest rajem nie tylko dla narnijczyków, ale i dla mieszkańców naszego świata. Spotykają tu swoich rodziców, tak jak i wszystkich bohaterów Narnii.

Więcej w Fandom

Losowa wiki