FANDOM

Pięćdziesiąt twarzy Greya (ang. Fifty Shades of Grey) – angielska powieść erotyczna autorki E.L. James (prawdziwe nazwisko Erika Mitchell).

Pięćdziesiąt Twarzy Greya
Fifty-shades-of-grey — kopia
Tytuł oryginalny Fifty Shades Of Grey
Autor E.L James
Cykl 50 Twarzy Greya - Trylogia
Tematyka Erotyka, Romans
Data premiery światowej i wydawnictwo 2011, Wielka Brytania
Data premiery polskiej i wydawnictwo 2012
Tłumaczenie polskie Sonia Draga
Ekranizacja Jest

Akcja rozgrywa się głównie w Seattle. Książka opisuje relacje i stosunki seksualne między absolwentką uniwersytetu Anastasią Steele a młodym biznesmenem Christianem Greyem, w tym stosunki sadomasochistyczne. Powstała na skutek fascynacji autorki sagą Zmierzch, pierwotnie jako fan fiction. Powieść odniosła ogromny sukces: 1 sierpnia 2012 księgarnia internetowa Amazon.com ogłosiła, że w Wielkiej Brytanii Pięćdziesiąt twarzy Greya sprzedało się w większej liczbie egzemplarzy niż ostatnia książka z serii Harry Potter.

Książka doczekała się kontynuacji, dotychczas w serii wydano trzy książki:

Pięćdziesiąt twarzy Greya (Fifty Shades of Grey) – polska premiera 5 września 2012

Ciemniejsza strona Greya (Fifty Shades Darker) – polska premiera 7 listopada 2012

Nowe oblicze Greya (Fifty Shades Freed) – polska premiera 9 stycznia 2013

Seria została przetłumaczona na wiele języków. W Polsce wydana przez wydawnictwo Sonia Draga[3]. Wytwórnia Universal Studios potwierdziła plany produkcji filmu Pięćdziesiąt twarzy Greya na podstawie książki. Reżyserią zajęła się Sam Taylor-Johnson. Premiera ekranizacji odbyła się 13 lutego 2015.

Trzy dni przed premierą filmu ukazała się oficjalna ścieżka do produkcji, na której znalazły się utwory takich wykonawców, jak m.in. The Weeknd, Beyoncé, Sia, Jessie Ware, Ellie Goulding i Skylar Grey.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki