FANDOM

Powrót Króla
Powrót króla
Tytuł oryginalny The Return of the King
Autor J.R.R. Tolkien
Cykl Władca Pierścieni, tom 3
Tematyka fantastyka
Data premiery światowej i wydawnictwo 20 października 1954, Allen i Unwin
Data premiery polskiej i wydawnictwo 1963
Tłumaczenie polskie Maria Skibniewska, Jerzy Łoziński, Cezary i Maria Frąc
Ekranizacja 2003
Powrót Króla − trzeci tom serii Władca Pierścieni J.R.R. Tolkiena.

StreszczenieEdytuj

Po zwycięstwie pod Helmowym Jarem Rohirrimowie, wraz z Gandalfem, Aragornem, Legolasem i Gimlim udają się do Gondoru, by wspomóc sprzymierzeńca w potrzebie. Do Minas Tirith zbliżają się wojska nieprzyjaciela. Aragorn otrzymuje wiadomość od Elronda z Rivendell za pośrednictwem Strażników Północy:

"Dni są policzone. Jeśli się spieszysz, pamiętaj o Ścieżce Umarłych."

Aragorn postanawia więc, że wkroczy na wskazaną Ścieżkę. Towarzyszą mu inni Strażnicy oraz Gimli i Legolas. Razem przechodzą przez nią. Dzięki pomocy Umarłych z Dunharrow, wezwanych przez Aragorna, by wypełnili daną przed laty przysięgę, pokonują Korsarzy z Umbaru. Aragorn wraz ze swą świtą przejmują statki i ruszają ku Minas Tirith.

W końcu rozpoczyna się oblężenie Minas Tirith. Dzięki pomocy Rohirrimów udaje się pokonać wojska Saurona. W bitwie ginie jednak Théoden, Król Rohanu, a wiedziony szaleństwem Namiestnik Gondoru - Denethor, podpala się na stosie. Po zwycięstwie w Bitwie na polach Pelennoru postanowiono wysłać niezbyt liczną armię na Czarną Bramę. Decyzja ta nie miała na celu zdobycia Barad-dûr, lecz odwrócenie uwagi Saurona od własnego terytorium, aby Powiernik Pierścienia mógł wykonać swoje zadanie.

Tymczasem Frodo wraz z Samem są coraz bliżej Góry Przeznaczenia. W końcu docierają na miejsce, lecz właśnie wtedy zjawia się Gollum. To dzięki niemu cała sprawa nie kończy się klęską. Frodo opętany mocą Pierścienia postanawia wziąć Pierścień na własność. Gollum próbuje go mu odebrać. W szamotaninie Gollum odgryza palec Powiernikowi Pierścienia, a Pierścień wraz z Gollumem spada do lawy i zostaje zniszczony.

"Władca Pierścieni" kończy się odpłynięciem na Zachód statków elfów wraz z Powiernikami Pierścienia: Bilbem i Frodem, oraz spadkobiercami trzech pierścieni elfów - Gandalfem, Galadrielą i Elrondem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki