FANDOM

Pozaświatowcy: Świat bez bohaterów
Tytuł oryginalny Beyonders. A World Without Heroes.
Autor Brandon Mull
Cykl Pozaświatowcy
Tematyka Fantastyka
Data premiery polskiej i wydawnictwo 2013, MAG
Tłumaczenie polskie Małgorzata Strzelec

Pozaświatowcy: Świat bez bohaterów - pierwsza część serii ,,Pozaświatowcy" napisanej przez Brandona Mulla.

Streszczenie Edytuj

Jason Walker jest zwykłym trzynastolatkiem mieszkającym w stanie Kolorado. Pracuje jako wolontariusz w zoo. Pewnego razu, gdy przechodzi obok basenu hipopotama, słyszy dziwną muzykę dochodzącą z wnętrza zwierzęcia. Nachyla się i wpada do basenu. Chłopak zostaje połknięty przez hipopotama i wychodzi przez dziuplę w drzewie w całkiem innym świecie. Po nieudanej akcji ratunkowej chłopak ucieka w głąb lasu, aż natrafia na dziwny budynek - Skarbnicę Wiedzy. Spotyka tam depozytariusza wiedzy, który pozwala mu się tam zatrzymać. Okazuje się, że Jason jest w Lyrianie, krainie, którą rządzi okrutny cesarz czarnoksiężnik - Maldor. Jason mimo zakazu odwiedza strych skarbnicy, i czyta książkę oprawioną w ludzką skórę. Pisze tam że istnieje słowo które może zniszczyć Maldora. Pierwsza sylaba brzmi ,,a". Depozytariusz wiedzy odkrywa że Jason złamał zasady i każe mu się udać do Ślepego Króla. Chłopak rusza w drogę i dotarł do celu. Ślepy Król okazuje się Galloranem, legendarnym bohaterem, który mieszka teraz w starym zamku. Jason dowiaduje się że jest Pozaświatowcem, czyli osobą z innego świata, Poza. Poznaje Rachel, dziewczynę która również trafiła do Lyrianu. Razem mają odnaleźć edomickie słowo-klucz, które ma zniszczyć Maldora. Galloran powiedział, że muszą udać się do jaskini Jugarda. Jason dostaje od króla sztylet, a Rachel orantium (rodzaj bomby). Jugard mówi im, że słowo ma sześć sylab, a czwarta sylaba brzmi ,,en" i wysyła ich do miasta Trensicourt, do Nicholasa. Rachel i Jason muszą się zmierzyć z wielkim krabem i pokonują go. Później poznają Tarka. Spotykają również Neda, który pomaga Pozaświatowcą uciec od dwóch złych ludzi. W trakcie wyprawy poznają Ferrina, rozsadnika (rozsadnicy to istoty wyglądające jak ludzie, ale mogą sobie bez problemu oderwać część ciała a potem przymocować ją z powrotem). Ferrin dołącza do wyprawy, ale Rachel i Jason nie mówią mu celu misji. Przez nieporozumienie trójka trafia do więzienia, lecz dzięki Ferrinowi udaje im się uciec. W końcu dotarli do Trensicourt. Jason i Rachel poznają Nicolasa, który mówi że jedna z sylab znajduje się na Białym Jeziorze, a trzecia w Skarbcu Mądrości. Jason poznaje trzecią sylabę, która brzmi ,,fex". Gdy znają już połowę słowa, Jason dostaje zaproszenie na Wieczną Ucztę - wspaniałe przyjęcie dla wrogów cesarza, gdzie do końca życia mogą się pławić w luksusach. Jason i Rachel opuszczają Trensicourt. Razem dotarli do Białego Jeziora. Na wyspę pośrodku jeziora dostaje się Rachel. Tam spotyka rozsadnika Malara, który mówi, że piąta sylaba brzmi ,,dra". Druga znajduje się w Świątyni Mianamon, a szóstej strzeże Wieszczka na Ziemiach Zatopionych. Malar mówi, że rozsadnicy pracują dla Maldora. Rachel wraca do Jasona i Ferrina, oskarżając go o zdradę. Ferrin przyznaje, że pracuje dla Maldora, i że cesarz dowie się o każdym ich ruchu. Potem rozsadnik odchodzi. Gdy Rachel i Jason szukają sylaby, atakują ich werbownicy i haratacze (słudzy Maldora). Ratuje ich Jasher, z ludu Amar Kabal (Amar Kabal to rasa ludzi, którzy mają na karku nasiono, czyli swój amar i gdy umrą mogą je ponownie zasadzić i odrodzić się). Zabiera trzynastolatków na Ziemie Zatopione, gdzie spotykają Corinne, córkę Wieszki. Mówi , że szósta sylaba brzmi ,,puse". Druga sylaba w Mianamon była za trudna do zdobycia, więc Galloran wypisał ją na łopatce Kimpa, który znajduje się na Wiecznej Uczcie. Jason przyjmuje na nią zaproszenie. Tam spotyka Tarka oraz Drake'a. Jason widzi Kimpa i dostrzega tatuaż na łopatce z napisem ,,rim". Jason ucieka z Wiecznej Uczty, a towarzyszą mu Drake i Tark. Gdy opuszczają pałac zaczynają gonić ich werbownicy. Rachel, Tarkowi i Drake'owi udaje się uciec, a Jasher zginął. Jason rozstaje pojmany i staje przed obliczem Maldora. Gdy wymawia słowo-klucz w obecności cesarza ku przerażeniu Jasona nic się nie dzieje. Maldor wyjawia, że słowo to oszustwo. Jason trafia do lochu. Wkrótce uwalnia go stamtąd Ferrin, który siłą zmusza Jasona do przejścia przez portal do świata Poza. Książka kończy się tym, że chłopak dostaje się do swojego świata.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki