FANDOM

Książka
Ziemia skuta lodem

Ziemia skuta lodem
wydanie I
Tytuł Ziemia skuta lodem
Tytuł oryginalny The Icebound Land
Autor John Flanagan
Premiera światowa 30 listopada 2005
Wydawnictwo oryginalne Random House Australia
Premiera polska 23 września 2009
Wydawnictwo polskie Jaguar
Tłumaczenie polskie Stanisław Kroszczyński
ISBN 9788360010921
Tematyka fantastyka
Cykl Zwiadowcy, tom 3
Poprzedni tom Płonący most
Następny tom Bitwa o Skandię

Ziemia skuta lodem — trzecia część serii Zwiadowcy Johna Flanagana.

Streszczenie Edytuj

Will i Evanlyn uprowadzeni przez Eraka płyną przez Morze Wąskie, kierując się do Skandii. Po drodze trafiają na ogromny sztorm, przez który zbaczają nieco z kursu. W końcu dopływają do Skorghijl, wysepki na Morzu Białych Sztormów, aby przeczekać tam letnie burze. Tam spotykają Slagora, którego Will bardzo przestraszył swoją mistrzowską umiejętnością rzucania noży. Will i Evanlyn próbują także uciec, ale okazuje się, że Erak prześwietlił ich plany i zrobił dziurę w łódce, tak, że jeńcy nie mogli uciec, a ludzie jarla szybko ich wyciągnęli z morza.

Ziemia skuta lodem2

Wydanie II w twardej oprawie

W tym czasie Halt zajmuje się tropieniem Foldara, zbiegłego poplecznika Morgaratha. Działa mu to na nerwy, ponieważ sądzi, że król może do tego zadania wyznaczyć któregokolwiek z pozostałych 49 zwiadowców. Sam chce wyruszyć na poszukiwanie Willa. Kiedy dowiaduje się od Crowleya. że król nie pozwoli mu opuścić kraju, posuwa się do ostateczności... Publicznie obraża Duncana, przez co zostaje oddany pod sąd. Król nie rozumie zachowania starego przyjaciela, ale musi spełnić swój obowiązek. Skazuje go na roczną banicję.

Halt w towarzystwie Horace'a wyrusza do Galli. W miejscowości La Virage spotykają kilka dziewczyn ubranych w krótkie sukienki, które dziwią Horace'go. Halt bawiąc się naiwnością młodzieńca, wmawia mu, że są to kurierki, więc długie spódnice krępowałyby szybki przekaz informacji. Horace przybiera tymczasem tytuł Rycerza Dębowego Liścia i zbiera sławę jako zwycięzca wielu pojedynków "o mostki". Gallia była bardzo zdeprawowanym krajem, rozbójnicy chcieli pieniędzy za przekroczenie mostu. Horace rozgramiał jednego za drugim, a kiedyś w karczmie znieważył nawet niebezpiecznego magnata Deparnieux.

W tym czasie Erak wraz z jeńcami dopływa do Hallasholm - stolicy Skandii. Oddaje niewolników hilfmannowi (doradcy) Ragnaka, Borsie. Evanlyn zostaje wyznaczona do pracy w kuchni, a Will wysłany na dziedziniec. Niewolnikom przypisanym do dziedzińca wiodło się najgorzej. Nieustanna harówka na zimnie, sypialnia, po której hulają przeciągi, sprawiały, że żywot tych niewolników był bardzo krótki. Po pewnym czasie Willowi zostaje podsunięty narkotyk, zwany cieplakiem. Roślina została potajemnie przez chłopaka, któremu dzień wcześniej przeciwstawił się Will. Należał on do członka "hordy", grupy niewolników, która rządziła dziedzińcem, więc postanowił ukarać ucznia zwiadowcy.

Liście wywołały uzależnienie niemalże od pierwszego dnia. Z początku cieplak wydawał się Willowi wybawieniem, ponieważ dawał przyjemne ciepło i luz, ale po pewnym czasie stał się chodzącym wrakiem, zdolnym myśleć tylko i wyłącznie o kolejnej porcji ziela.

Tymczasem Halt i Horace spotykają na swej drodze okrutnego rycerza, zwanego Deparnieux. Wielmoża pojmał obu przyjaciół, ponieważ chciał usunąć Horace'a ze swych ziem. Halt i Horace zostali uwięzieni w zamku Montsombre, będącego własnością Deparnieux.

W tym czasie Erak widząc co się stało z Willem, postanawia pomóc jemu i Evanlyn w ucieczce. Dwójka Aralueńczyków kieruje się na wschód, aby przeczekać zimę w chatce myśliwskiej, która teraz stoi pusta. Evanlyn dostaje także od Eraka zapas cieplaka. Wie bowiem, że gdyby nagle przestała chłopakowi dawać ziele, mogłoby się to skończyć dla niego fatalnie. Will dostaje coraz mniej narkotyku, aż prawie się od niego odzwyczaja. Evanlyn poluje w tym czasie na króliki z procy, aby dostarczyć im pożywienie. Pod koniec książki jest bardzo wzruszona, kiedy otumaniony przez wiele tygodni Will ściąga z jej myśliwskiego łuku cięciwę, bo oznacza to, że chłopak zaczyna kojarzyć fakty i wraca do starych nawyków. Teraz Will i Evanlyn czekają na nadejście roztopów, aby spróbować wydostać się ze Skandii...

Deparnieux przestaje tymczasem interesować się Horacem, zaciekawia go natomiast Halt, który nie okazuje żadnej oznaki strachu, a nawet widocznie lekceważy rycerza. Po pewnym czasie zwiadowca wyzywa czarnego rycerza na pojedynek. Halt tak dokładnie wymierza, że trafia Deparnieux w szparę na oczy w hełmie - rycerz ginie, a Halt i Horace w końcu mogą ruszyć dalej. Przy okazji zwiadowca oddaje zamek w ręce dotychczasowego przywódcy straży, Filemona i ostrzega go, żeby rządził lepiej niż jego poprzedni pan.